Nadgodziny. Jak to działa?
System inEwi umożliwia kontrolę nad nadgodzinami przepracowanymi przez pracowników. Poniżej dowiesz się wszystkiego na ten temat.
Nadgodziny to czas przepracowany przez pracownika ponad ustaloną normę (grafik pracy).
Normą dla pracownika jest zaplanowany i opublikowany grafik pracy.
Pamiętaj, do liczenia nadgodzin wymagane są aktywne moduły RCP + Grafiki pracy
Aby system mógł uwzględnić nadgodziny, już na etapie planowania grafiku pracy należy zdecydować w jakich okolicznościach chcemy je liczyć.
System umożliwia włączenie opcji:
Licz nadgodziny przed grafikiem - tylko grafik normowany
Licz nadgodziny po grafiku - grafik normowany oraz nienormowany
Licz nadgodziny przed grafikiem - Godziny przepracowane przed planowanym rozpoczęciem pracy według grafiku normowanego, będą liczone jako nadgodziny.
Przykład: Normowany grafik pracy w godzinach 8:00-16:00, pracownik odbija się o godzinie 7:00 i pracuje do 16:00, system policzy 8h czasu pracy i 1h nadgodzin.
Licz nadgodziny po grafiku - Godziny przepracowane po planowanym zakończeniu pracy według grafiku normowanego lub nienormowanego, będą liczone jako nadgodziny.
Przykład: Normowany grafik pracy w godzinach 8:00-16:00, pracownik odbija się o godzinie 8:00 i pracuje do 17:00, system policzy 8h czasu pracy i 1h nadgodzin.
Włączone obie opcje:
Normowany grafik pracy w godzinach 8:00-16:00, pracownik odbija się o godzinie 7:00 i pracuje do 17:00, system policzy 8h czasu pracy i 2h nadgodzin.
Nienormowany grafik pracy ustawiony na 8:00h do przepracowania, pracownik odbija się o godzinie 7:00 i pracuje do 17:00, system policzy 8h czasu pracy i 2h nadgodzin.
Nadgodziny wyświetlane są:
Na widoku Raporty > Lista obecności - fioletowy kafelek informuje o występujących nadgodzinach tego dnia. Po kliknięciu w taki dzień po prawej stronie zobaczysz wszystkie szczegóły.
Na widoku Raporty > Ewidencja czasu pracy - sekcja Sumy czasów, kolumna Nadgodziny.
inEwi pozwala na zdefiniowanie w minutach, po jakim przepracowanym czasie (ponad grafik pracy), system potraktuje ten dodatkowy czas jako nadgodzinowy.
Ustawienie to zostało opisane w tym artykule: Czas po którym będą naliczane nadgodziny
Nadgodziny dostępne są do wybrania za pomocą wniosków:
Wn - Wolne za nadgodziny
Dn - Wypłata nadgodzin
Działania obu tych wniosków opisaliśmy w tym artykule: Wniosek Dn - Wypłata nadgodzin oraz Wn - wolne za nadgodziny
W ciągu całego okresu rozliczeniowego, który definiujemy w Ustawienia organizacji > sekcja po lewej Rejestracja czasu pracy > Okres rozliczeniowy > Nadgodziny, system pozwala na wybór/wypłatę nadgodzin za pomocą wniosków oraz oferuje też w standardzie automatyczny bilans nadgodzin.
Więcej informacji w tym artykule: Okres rozliczeniowy
UWAGA: nie ma możliwości przeniesienia nadgodzin z poprzedniego roku na kolejny.
Nadgodziny zostaną automatycznie wykorzystane do uzupełnienia braków normy wynikających z grafiku pracy w okresie rozliczeniowym.
W standardzie opcja ta jest włączona, jeśli chcesz ją wyłączyć, przejdź kolejno do Ustawienia organizacji > sekcja po lewej Automatyzacja > Automatyczny bilans nadgodzin.
Nadgodziny
Nadgodziny to czas przepracowany przez pracownika ponad ustaloną normę (grafik pracy).
Normą dla pracownika jest zaplanowany i opublikowany grafik pracy.
Pamiętaj, do liczenia nadgodzin wymagane są aktywne moduły RCP + Grafiki pracy
Grafik pracy
Aby system mógł uwzględnić nadgodziny, już na etapie planowania grafiku pracy należy zdecydować w jakich okolicznościach chcemy je liczyć.
System umożliwia włączenie opcji:
Licz nadgodziny przed grafikiem - tylko grafik normowany
Licz nadgodziny po grafiku - grafik normowany oraz nienormowany
Jak to działa?
Licz nadgodziny przed grafikiem - Godziny przepracowane przed planowanym rozpoczęciem pracy według grafiku normowanego, będą liczone jako nadgodziny.
Przykład: Normowany grafik pracy w godzinach 8:00-16:00, pracownik odbija się o godzinie 7:00 i pracuje do 16:00, system policzy 8h czasu pracy i 1h nadgodzin.
Licz nadgodziny po grafiku - Godziny przepracowane po planowanym zakończeniu pracy według grafiku normowanego lub nienormowanego, będą liczone jako nadgodziny.
Przykład: Normowany grafik pracy w godzinach 8:00-16:00, pracownik odbija się o godzinie 8:00 i pracuje do 17:00, system policzy 8h czasu pracy i 1h nadgodzin.
Włączone obie opcje:
Normowany grafik pracy w godzinach 8:00-16:00, pracownik odbija się o godzinie 7:00 i pracuje do 17:00, system policzy 8h czasu pracy i 2h nadgodzin.
Nienormowany grafik pracy ustawiony na 8:00h do przepracowania, pracownik odbija się o godzinie 7:00 i pracuje do 17:00, system policzy 8h czasu pracy i 2h nadgodzin.
Gdzie znajdę informacje o nadgodzinach?
Nadgodziny wyświetlane są:
Na widoku Raporty > Lista obecności - fioletowy kafelek informuje o występujących nadgodzinach tego dnia. Po kliknięciu w taki dzień po prawej stronie zobaczysz wszystkie szczegóły.
Na widoku Raporty > Ewidencja czasu pracy - sekcja Sumy czasów, kolumna Nadgodziny.
Czas po którym będą naliczane nadgodziny
inEwi pozwala na zdefiniowanie w minutach, po jakim przepracowanym czasie (ponad grafik pracy), system potraktuje ten dodatkowy czas jako nadgodzinowy.
Ustawienie to zostało opisane w tym artykule: Czas po którym będą naliczane nadgodziny
Wybieranie nadgodzin - Wnioski
Nadgodziny dostępne są do wybrania za pomocą wniosków:
Wn - Wolne za nadgodziny
Dn - Wypłata nadgodzin
Działania obu tych wniosków opisaliśmy w tym artykule: Wniosek Dn - Wypłata nadgodzin oraz Wn - wolne za nadgodziny
Okres rozliczeniowy
W ciągu całego okresu rozliczeniowego, który definiujemy w Ustawienia organizacji > sekcja po lewej Rejestracja czasu pracy > Okres rozliczeniowy > Nadgodziny, system pozwala na wybór/wypłatę nadgodzin za pomocą wniosków oraz oferuje też w standardzie automatyczny bilans nadgodzin.
Więcej informacji w tym artykule: Okres rozliczeniowy
UWAGA: nie ma możliwości przeniesienia nadgodzin z poprzedniego roku na kolejny.
Automatyczny bilans
Nadgodziny zostaną automatycznie wykorzystane do uzupełnienia braków normy wynikających z grafiku pracy w okresie rozliczeniowym.
W standardzie opcja ta jest włączona, jeśli chcesz ją wyłączyć, przejdź kolejno do Ustawienia organizacji > sekcja po lewej Automatyzacja > Automatyczny bilans nadgodzin.
Aktualizowane na: 13/04/2023